«Det er ikke maskinene vi stoler på, det er menneskene bak»

Platekompaniet har levert musikk og film til det norske folk i snart 30 år. I 20 av dem har folkene i V-Hosting levert IT-kompetanse til Platekompaniet. Håvard Langåsdalen, driftsleder på IT-avdelingen i Platekompaniet, forteller litt om hvordan man får et samarbeid til å vare så lenge.

Håvard Langåsdalen
Driftsleder IT i PlatekompanietPlatekompaniet startet som en tradisjonell platebutikk på Grønland T-banestasjon i Oslo på begynnelsen av 90-tallet, men vokste raskt til over 20 butikker med tilstedeværelse i alle de store byene i landet. Men så kom internett, vi så mulighetene, åpnet en nettbutikk ganske tidlig og ble veldig sterke der. Så kom strømmetjenestene, både på musikk og på film, og butikkundene ble borte. Da ble det vanskelig å sitte med dyre lokaler uten kunder, vi var nødt til å gjøre noe, så vi kvittet oss med butikkene og gikk «all in» for å utvikle nettbutikken vår. 

Strømmetjenester har tatt en del av salget, men det har samtidig endret måten kundene kjøper musikk på. Før strømming sto kundene i butikken med hodetelefoner og hørte musikken før de kjøpte den. Eller de bladde gjennom bunkene med plater, så én og tenkte at denne ser spennende ut, den tar jeg med meg hjem. Nå hører kundene først musikken på Spotify, og tenker at den skiva var bra, den kjøper jeg. Så bestiller de den i nettbutikken vår.

Streaming er veldig fokusert på populære artister. Musikk fra smale artister må fortsatt kjøpes på CD. Gamle utgivelser med klassiske artister som Stones, AC/DC, Maiden, Elvis kjøpes fortsatt av den generasjonen som vokste opp med et fysisk format og opplevelsen av å kunne bla igjennom et platecover. Og så har vi jo vinylfansen da, de må ha den LP-skiva.

Vår filosofi, for å kalle det det, som en stor aktør i et marked i endring har hele tiden vært å se hvilke muligheter som åpner seg med endrede trender, for så å tilpasse oss og ta lederskap. I stedet for å si; «nå går det dårlig», har vi sagt; «hva er det vi kan gjøre for at det skal gå mye bedre?»

Veldig god kommunikasjon

Men tilbake til spørsmålet ditt, hvordan får man et samarbeid til å vare så lenge? Svaret er; veldig god kommunikasjon, og at V-Hosting har evnet å dekke våre behov hele veien. Skjer det endringer er de på med en gang og hjelper oss. Og vi kjenner folka der, de blir noen faste holdepunkter som vi kjenner og som kjenner oss. Det har veldig mye å si at du vet hvem du snakker med når du ringer.

Vi ringer ikke til et sentralbord og blir satt over til en vi aldri har pratet med før. Hos V-Hosting har vi tett kommunikasjon med hver enkelt, avhengig av hva som er problemet, prosjektet eller hva vi holder på med. Vi føler at vi har en veldig personlig og god relasjon der.

Egentlig beskriver jeg vel oppskriften på et langt og godt ekteskap, og det er nesten sånn det har blitt med oss og V-Hosting. Det er et profesjonelt samarbeid i bunn, men vi kjenner hverandre veldig godt, og har en gjensidig forståelse og respekt for hverandres behov.

V-Hosting tar initiativ

V-Hosting har vært en viktig bidragsyter i utviklingen av nettbutikken vår. De hoster alle serverne og klientene våre, og sørger for at vi har kapasitet og oppetid – spesielt i hektiske perioder som Black Friday og i julehandelen. De har også hele nettverket vårt og sørger for at alt ruller og går som det skal fra dag til dag.

De er veldig på og tar initiativ, og de bruker sin kompetanse aktivt for å gjøre oss bedre. De har en stabil og god tjeneste, som vi stoler på, og vi er ikke redde for at nettbutikken plutselig skal falle ned. Og skulle det skje, stoler vi også fullt og helt på at de greier å få den opp igjen. Det er ikke maskinparken vi stoler på, det er menneskene bak.

Fremover vil V-Hosting hjelpe oss å realisere de planene vi har lagt for Platekompaniet. Nå står vi igjen med kun en fysisk butikk, og vårt fokus fremover blir nettbutikken. Det butikkstrategiske kommer fra oss – for vi kan butikk. V-Hosting kan data, de hjelper oss med å gjennomføre våre ønsker og sørger for at vi alltid er på for våre kunder.

Skyløsning

Det siste året har vi gått fra fysiske servere til å bruke en skyløsning. I den prosessen var V-Hosting sterkt delaktig i å vurdere forskjellige løsninger, og komme med forslag på hva vi skulle velge og hvordan vi skulle gjøre det. Og det har blitt en suksess! Jeg føler absolutt at de er en utvidet del av IT-avdelingen vår. De gir oss mer kompetanse, de gir oss trygghet og sørger for at vi tilbyr kundene våre et godt totalprodukt.

V-Hosting på laget i fremtiden

Snart vil et av verdens største netthandelsselskaper etablere seg i Norge, men føler vi står godt rustet og frykter ikke den konkurransen. Snarere tvert imot. En ny aktør vil bidra til å utvikle og utvide totalmarkedet. Vi er godt forberedt og skal ta vår del av de mulighetene dette gir oss. De norske kundene kjenner oss og har tillit til oss. Vi vet hva de ønsker, og kanskje enda viktigere, vi vet også hva de kommer til å ønske seg. Og vi har V-Hosting med oss på laget!

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå